Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Vartijoiden työehtosopimusneuvotteluja käytiin viimeksi tiistaina 2.10.2018, mutta palkkaratkaisussa ei edistytty.

-Ongelma ei ole ratkaisun muoto vaan sen taso. Näkemykset palkankorotuksen tasosta ovat edelleen kaukana tosistaan. Työnantaja pitää tilannetta valitettavana ja toivoo, että vartijoille kuuluvat palkankorotukset saataisiin pikaisesti sovittua ja maksuun, tiivistää Paltan työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen tilanteen.

Uutta neuvotteluaikaa ei ole vielä sovittu, mutta keskusteluyhteys liittojen välillä on kunnossa, Nurminen jatkaa. Palta ei kuitenkaan näe mitään syytä, miksi vartiointialalla pitäisi tehdä yleistä tasoa korkeampi palkkaratkaisu.

Lisätietoja:
Asiantuntija Simopekka Koivu, Palta, p. 0400 609 176
Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.