Vartiointialan sopimustulokseen voi olla tyytyväinen

Palvelualan työnantajat PALTA ry ja Palvelualan ammattiliitto PAM ry hyväksyivät tänään valtakunnansovittelijan tiistaina 6.11.2018 antaman sovintoehdotuksen. Alalle saadaan taas työrauha, ja aiemmin ilmoitetut lakot peruuntuvat.

Jo viime keväänä alkaneet, hankalat työehtosopimusneuvottelut saatiin päätökseen.

– Nyt syntynyt sopimus noudattelee yleistä työmarkkinalinjaa. Voimme syystä olla tulokseen tyytyväisiä, kertoo Paltan työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen.

Sopimuksen vaikutus palkkoihin on keskimäärin yhteensä 3,2 % 24 kuukauden aikana. Sopimus sisältää lisäksi taulukkopalkkojen tarkistuksia, ilta-, yötyölisä- ja tekstimuutoksia sekä paikallisen järjestelyerän. Paikallisen sopimisen mahdollisuuksia lisättiin.

Nyt syntynyt työehtosopimus on voimassa 1.11.2018 ja on voimassa 30.4.2020 saakka.

Lisätietoja:

Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Apulaisjohtaja Kaj Schmidt, Palta, p. 0400 604 341

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.