13.01.2023 -

Suomen Vartiointiliikkeitten Liitto ry

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry
Turvallisuusalan ammattiliitto Turva ry

Viimeisten viikkojen aikana julkisuudessa esillä olleet turvallisuusalan tapahtumat ovat herättäneet runsaasti keskustelua ja ymmärrettävästi myös suuttumusta. Valitettavasti tästä on seurannut myös ylilyöntejä, jotka ovat kohdistuneet turvallisuusalan työntekijöihin. Turvallisuusalan työntekijät ovat joutuneet kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä ja saaneet jopa tappouhkauksia.

On syytä muistaa, että vartijoina ja järjestyksenvalvojina työskentelee valtava joukko työnsä moitteettomasti tekeviä, sitoutuneita, osaavia ja meidän jokaisen turvallisuudesta huolta kantavia ihmisiä. On kohtuutonta, että he joutuvat kärsimään näiden yksittäisten tapahtumien takia.

Turvallisuusalan työntekijät ovat huolehtimassa arjen sujumisesta. Ilman heitä yhteiskuntamme olisi hyvin paljon turvattomampi. Alan sääntelyä, valvontaa ja koulutusta on kehitettävä, jotta ala toimisi entistä paremmin ja saisi takaisin kansalaisten luottamuksen, jota esille tulleet tapaukset ovat ymmärrettävästi heikentäneet.

Vetoamme, että annetaan vartijoille ja järjestyksenvalvojille työrauha tehdä tärkeää työtään.

Lisätietoja:

Timo Piirainen