28.02.2020 -

Yleisradion ohjelmatyöntekijöiden työehtosopimus hyväksytty

, ,

Palvelualojen työnantajat Palta on hyväksynyt Journalistiliiton kanssa 25.2.2020 saavutetun neuvottelutuloksen Yleisradion ohjelmatyöntekijöiden uudeksi työehtosopimukseksi. Sopimuksen piiriin kuuluu noin 2500 työntekijää.

Uuden työehtosopimuksen sopimuskausi on 27 kuukautta, päättyen 28.2.2022. Palkkaratkaisultaan sopimus noudattaa vientiteollisuuden määrittelemää ns. yleistä linjaa. Vuonna 2020 palkkoja korotetaan yhteensä 1,7 prosentilla ja vuonna 2021 korotus on 1,6 prosenttia, jakautuen yrityskohtaiseen erään ja yleiskorotukseen.

Kilpailukykysopimuksessa sovittu 24 tunnin työajan pidennys poistui, mutta työehtosopimuksen kustannustaso säilytettiin sopimalla erilaisista työaikaa joustavoittavista elementeistä ja muista kustannustasoon vaikuttavista muutoksista.

– Kokonaisuutena ratkaisuun voi olla tyytyväinen vaikeista neuvotteluista huolimatta, neuvottelujohtaja Olli Nurminen Paltasta sanoo.