Logistiikka-asiakkaiden neuvottelukunta LONK toimii logistiikka-alalla yhteistyöfoorumina ja toimijoiden edunvalvontaa varten. Neuvottelukunnat ovat siirtyneet Paltaan vuoden 2025 alusta, kun Palta ja Yhteinen Toimialaliitto YTL ry yhdistivät toimintansa.
Ajankohtaista neuvottelukunnassa
LONK-neuvottelukunnan ajankohtaisia asioita ovat tällä hetkellä nykyisessä hallitusohjelmassa linjattavat asiat, erityisesti infran rahoitus, rahoitusmallit, digitalisaation edistäminen ja logistiikka-alan toimintaympäristöön vaikuttavat muut tekijät, kuten koulutus ja työvoiman saanti.
Päästövähennyskysymykset ovat nousseet aivan keskeisiksi kysymyksiksi liikenteessä ja käytettävässä kalustossa: miten ajoneuvokantaa ja polttoaineita voidaan muokata vähemmän saastuttavaan muotoon ja mitä kannustimia ja ohjauskeinoja käytetään, jotta muutokset ovat mahdollisia. Tavaraliikenteen digitalisaatiota yritetään edistää eri liikennemuodoissa.
Jakeluliikenteen sujuvoittaminen erityisesti Helsingissä on ollut projektina. Palta toimii koollekutsuja City-logistiikan foorumissa, jossa esillä on purku- ja lastauspaikkojen kehittäminen, logistiikkaparkkiluvat, rekkaparkit sekä jakelun uudet muodot, kevytjakelu ja dronet.
Neuvottelukunnan tehtävät
- Kohdennuksessa otettava huomioon Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -selvityksen ja Väylä 2050 -vision tulokset tavaraliikenteen virroista. Rautateillä priorisointi nykyverkon kuljetuskykyyn (satamayhteydet, sähköistykset, ratapihat, sillat, kulunvalvonta, ohituspaikat), pääradan pullonkaulojen purkamiseen ja itäyhteyksiin.
- Rekkaparkkien rakentamiseen investointiraha 25 me? Asiaa selvitetty.
- Kannatamme yritysmalleja infrahankkeiden rahoittamiseen, jos ne aikaistavat hankkeita ja laajentavat rahoituspohjaa. Emme kannata tietulleja!
Digitaalinen data toiminnan, mm. tekoälyn, perustaksi. Yritysten kanssa on sovittava käyttöoikeuksien ja jakamisen periaatteet, myös mikä tieto liikesalaisuuden ja tekijänoikeuksien piirissä ja mihin liittyy turvallisuuskysymykset. On tietoja, joita voidaan jakaa avoimesti ja jotka hyödyttävät kaikkia, sekä tietoja, joiden vaihto perustuu sopimukseen. Logistiikka-ala muuttuu palveluja yhdistäväksi verkostoksi.
- Puolustusvoimien autonkuljettajakoulutuksen laajuus ja ajoneuvo- ja kuljetustekniikan ammatillisen koulutuksen aloituspaikat on säilytettävä riittävän suurena
- Oppisopimuskoulutusta liikenne- ja logistiikka-alalla on laajennettava, erityisesti maahanmuuttajille, ml. kielikoulutus, sekä alan vaihtajille täydennyskoulutus.
- Digitalisaatio on tuotava mielenkiintoisella tavalla alan imagoon mukaan. Digitalisaatio ja palvelulähtöiset toimintatavat, mm. jakelutalous, ovat alan tulevaisuutta. Työntekijöiltä edellytetään kykyä kehittää omaa osaamistaan, mobiilityökalujen hallintaa, ml. tietoturva, sekä sosiaalisia taitoja.
- Yhteistyötä koulujen ja yritysten välillä lisättävä työelämään tutustumisjaksoilla logistiikka-alan yritysten tunnetuksi tekemiseksi
- Kuljetus- ja logistiikka-alan työllisyys on aina uudistuvaa, nykyään tiimityötä. Väestön ikääntyessä alalle avautuu noin 23 000 työpaikkaa!
- Yhdistelmäkuljetukset: Pidemmille matkoille yhdistelmäkuljetuspalvelut. Edellyttää terminaaleja, rekka-/konttivaunujen käyttöä. Markkinaehtoisille toimijoille luotava edellytykset koota lohkoketju.