
Palvelualojen työnantajat Paltan, Kaupan liiton ja Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin tavoitteena oli kartoittaa yritysten tulevaisuuden osaamistarpeita työvoiman suhteen. Osaamistarpeiden lisäksi selvitettiin rekrytointien onnistumiseen ja helppouteen, työ- ja koulutusperusteiseen maahanmuuttoon sekä osatyökykyisten hyödyntämiseen liittyviä teemoja.
Palvelualojen osaajabarometrin on toteuttanut Innolink. Aineisto perustuu 917 vastaukseen yksityisten palvelualojen ja kaupan alan yrityksistä. Aineisto kerättiin sähköpostikyselyn ja puhelinhaastatteluiden yhdistelmänä keväällä 2025.
Liitot kommentoivat osaajabarometrin tuloksia yhteistiedotteessa 17.6.2025.
Osaajabarometrin keskeiset havainnot lukuina
Palvelualojen osaajabarometrin johtopäätöksiä
- Odotukset henkilöstömäärän kehityksestä ovat laskeneet merkittävästi verrattuna vuonna 2022 tehtyyn Palvelualojen osaajabarometriin. Vain 26 % vastaajista ennakoi yrityksen henkilöstömäärän kasvavan, kun vielä vuonna 2022 kasvua ennakoi 44 %.
- Palveluyritysten liiketoimintaan vaikuttavista trendeistä merkittävin oli digitaalisten ja tekoälypohjaisten ratkaisujen hyödyntäminen, vaikka sen painoarvo on hieman laskenut aiemmista tutkimuksista.
- Palvelualoilla tarvitaan osaajia, joilla on kyky ja halu kehittää osaamistaan, hyvät ongelmanratkaisu- ja sosiaaliset taidot sekä kyky ajatella luovasti. Asiakaslähtöisyyden, johtamis- ja valmentamistaitojen sekä myynti- ja markkinointiosaamisen merkitys nousi edellisestä vuonna 2022 tehdystä tutkimuksesta. Kielitaito nousi esiin uutena osaamistarpeena
- 47 % vastaajista sanoo yrityksen toiminnan kannalta tärkeimpien osaajien tulevan ammatillisesta koulutuksesta.
- Osaavan työvoiman rekrytointi näyttää helpottuneen hetkellisesti hieman yleisen suhdanteen vuoksi, mutta sen odotetaan hankaloituvan jälleen tulevaisuudessa. Rekrytointien yleisimmät haasteet ovat vastaajien mukaan työnhakijoiden osaamisen ja yritysten tarpeiden vastaamattomuus, työnhakijoiden puute sekä työnhakijoiden muu sopivuus yritykseen.
- Jopa 65 % vastaajista näki yrityksen hyvän maineen yhtenä rekrytointien onnistumisen edellytyksenä. Muita tekijöitä olivat muun muassa yrityksen tarpeiden mukaisen työvoiman saatavuus ja hyvät työsuhde-edut.
- Ulkomaalaistaustaisen työvoiman osuuden ennakoidaan pysyvän samana tai kasvavan hieman, vaikka sen hyödyntämisessä nähdään merkittäviä esteitä. Jopa 69 % vastaajista pitää kielitaitoa suurimpana esteenä kansainvälisten osaajien rekrytoinnille. Muita esteitä olivat muun muassa osaamisen puute, työnantajan valmiudet palkata ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä sekä asiakkaiden asenteet.
Edellinen Palvelualojen osaajabarometri on toteutettu vuonna 2022.