06.10.2020 -

Elinkeinoelämä esittää: Arvonlisäveron tilapäinen alennus avuksi palvelualojen ahdinkoon

,

Elinkeinoelämän keskusliitto EK esittää 10 prosentin ALV-kannan alentamista 5 prosenttiin sekä ravintoloiden ALV:in laskua 14 prosentista myös 5 prosenttiin tilapäisesti vuodeksi 2021. Tilapäinen ALV-alennus kohdistuisi näin monille koronasta vaikeimmin kärsineille aloille, kuten ravintola- ja ateriapalveluihin, henkilökuljetuksiin, majoituspalveluihin, virkistys- ja kulttuuripalveluihin, kirjoihin ja lehtiin sekä urheilupalveluihin.

Palta pitää ehdotusta erittäin kannatettavana. Koronakriisi ja viranomaisten rajoitustoimet ovat iskeneet erityisen voimakkaasti palveluyrityksiin.

Paltan viimeisimmän, elokuun lopussa julkaistun koronakyselyn mukaan palveluyrityksistä joka kymmenes on vaarassa ajautua konkurssiin tai yritystoiminnan lopettamiseen lähikuukausina. Tilanteessa, jossa toinen aalto pahenee ja rajoitustoimet tiukkenevat kevättä vastaavalle tasolle, luku nousee jopa neljännekseen kyselyyn vastanneista Paltan jäsenyrityksista.

Yli puolet vastaajista myös arvioi, että yrityksen liikevaihto saavuttaa kriisiä edeltävän tason aikaisintaan ensi vuonna. Noin joka viides palveluyritys arvioi joutuvansa irtisanomaan henkilöstöä seuraavien kuukausien aikana ja joka neljäs odottaa henkilöstömääränsä laskevan. Palvelualojen kriisi on vakava.

– Koronakriisi on romuttanut monien palveluyritysten kysynnän. Hallitus on rajoittanut määräyksillään monien toimialojen toimintaa ja sen myötä tilanne on edelleen pahenemassa. Uhkana on konkurssit ja massiiviset työpaikkojen menetykset, sanoo EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies tiedotteessa.

Häkämiehen mukaan EK:n esittämä ALV-alennus mahdollistaa hintojen laskemisen tukien kysyntää ja parantaa suoraan yritysten kannattavuutta.

Useat Euroopan maat ovat jo hyödyntäneet koronan myötä arvonlisäveron alentamista kriisialojen tukitoimena. Arvio kriisitoimen kustannusvaikutuksesta on EK:n mukaan noin 750 miljoonaa euroa.