04.11.2020 -

Kotidata-kiista laajeni, lakot ICT-alalla alkoivat

Kaupan alan yrityksessa Suomen Kotidatassa on parhaillaan käynnissä Ammattiliitto Pron järjestämä kuukauden lakko. Tänään 4.11. lakon vaikutukset laajenivat, kun Pro käynnisti tukilakot Telia Finland Oyj:ssä ja Elisa Oyj:ssä, jotka eivät ole asian taustalla olevassa riidassa mitenkään osapuolina. Lakon on ilmoitettu koskevan myös Elisan ja Telian alihankinnassa ja vuokratyössä työskenteleviä toimihenkilöitä eri yhtiöissä.

Pron ilmoittamat lakot alkoivat tänään keskiviikkona 4.11.2020 klo 6.00 ja päättyvät perjantaina 6.11.2020 klo 23.59. Edellisen kerran Pro lakkoili samasta asiasta elokuun lopulla.

Pro yrittää vaikuttaa sovellettavaan työehtosopimukseen painostamalla tukilakoilla operaattoreita, jotta nämä puolestaan painostaisivat Kotidataa noudattamaan ICT-alan työehtosopimuksen mukaisia työsuhteen ehtoja. Operaattoreihin kohdistuvat työtaistelut ovat korona-aikana poikkeuksellisen vastuuttomia, koska ne saattavat vaarantaa tietoliikenteen häiriöttömän käytön yhteiskunnassa.

Paltan tiedote lakoista 30.10.