Kansainvälisillä markkinoilla ylivoimainen tuote riittää vain harvoin. Vertexin vahvuus palveluviennissä on kiitelty asiakastuki.

Tamperelaisen ohjelmistoyhtiö Vertexin liikevaihdosta reilusti yli kolmannes tulee ulkomailta. Vertex lähti USA:n markkinoille 1990-luvulla it-boomin mukana ja laajentui pian sen jälkeen Singaporeen. Nyt yhtiö toimii Isossa-Britanniassa, Australiassa, Kiinassa, Ruotsissa ja tuoreen yrityskaupan myötä Norjassa. Käyttäjiä on 37 maassa yhteensä 18 000.

Toimitusjohtaja Reijo Havonen on syystäkin ylpeä siitä, että yhtiö on pysynyt ja menestynyt Yhdysvalloissa, jossa kilpailu on tunnetusti erittäin kovaa.

– Pienelle yritykselle ei riitä, että on yhtä hyvä kuin muut. Meidät erottaa kilpailijoistamme se, että me pidämme oikeasti asiakkaistamme huolta. Olemme saaneet paljon myönteistä palautetta tuestamme eli esimerkiksi siitä, että meille voi soittaa. Sehän ei ole enää ollenkaan itsestään selvää, Havonen kuvaa.

Henkilökohtaisen avun saaminen on usein nopeatahtisessa suunnittelu- ja tuotantotyössä kullan arvoista. Toimitusjohtaja on kiertänyt tapaamassa kaikki asiakkaansa viimeisen kolmen vuoden aikana.

Vertexin ohjelmistoilla suunnitellaan muun muassa suurin osa suomalaisista keittiökalusteista ja Rapalan uistinten tuotantolaitteet. Ulkomaan liikevaihdosta merkittävä osa tulee rakennusteollisuudesta. Vertexin ohjelmistoilla tuotetaan esimerkiksi rakennuspiirustukset  erilaisten runkoelementtien ja teräsrakenteiden tuotantoon. Tuotekehitys pidetään tiukasti Tampereella.

Miten saada asiakkaat löytämään meidät?

– Ulkomailla kenties haastavinta on löytää asiakkaat. Tai oikeastaan saada asiakkaat löytämään meidät. Esimerkiksi Englannissa on turha soitella potentiaalisille asiakkaille. Kukaan ei vastaa tuntemattomaan numeroon.

Havonen korostaa digitaalista näkyvyyttä ja näkyvyyttä ylipäätään monenlaisissa kanavissa. Vertex on käyttänyt markkinointiin paljon paikallisia kumppaneita, jotka tuntevat sikäläiset kanavat ja toimintatavat.  Osa kansainvälistymisestä on tapahtunut asiakkaiden kautta.

Käytännön haasteita aiheutuu myös jonkin verran kaikilla aikavyöhykkeillä toimimisesta. Tähän auttavat viestintätyökalut ja joustavuus työajoissa.

Koulutusta ei saa kuristaa

Havonen jakaa monen it-alan yrityksen tuskan osaavista tekijöistä. Jo 1970-luvulla Tampereen teknillisen korkeakoulun lähes ensimmäisenä spin off -yrityksenä syntynyt Vertex on pitänyt kiinni lämpimistä ja läheisistä suhteista Tampereen yliopistoon. Viime kesän reiluun kymmeneen kesätyöpaikkaan tuli 100 hakemusta.

– Sana on levinnyt, että meillä kesätyöntekijät pääsevät tekemään oikeita töitä ja että meillä on hyvä henki. Haluamme, että opiskelijat myös valmistuvat, ja meille onkin tehty lähes 40 diplomityötä, Havonen kertoo.

Havonen on huolestunut koulutuksen kuristamisesta, sillä huippuosaaminen on pienen maan ainoa valtti maailmalla. – On huolehdittava koulutuspoluista ja siitä, että Suomessa on riittävästi myös huippuosaajia. Huippujen ongelmanratkaisukyky on aivan olennaista yrityksen menestymiselle.

Matemaattisen huippuosaamisen lisäksi varsinkin viennissä tarvitaan myös kaupallista ja markkinoinnin osaamista.

Kikystä positiivista sykettä

Kun kilpailukykysopimus astui kolme vuotta sitten voimaan, Vertexissä päätettiin, että henkilöstö saa käyttää 24 tuntia johonkin sellaiseen, mitä on aina halunnut tehdä, mutta mihin ei ole ollut aikaa.

Osa on käyttänyt sen Microsoft-sertifikaatin suorittamiseen, osa kieliopintoihin. Osa on käyttänyt kikytunnit kilpailijoiden ratkaisuihin perehtymiseen. Havosen mukaan tämä on synnyttänyt paljon uusia ideoita ja positiivista sykettä.

Menestys syntyykin osaamisesta ja innostuneesta ilmapiiristä.

Vertex Oy kehittää ja myy teollisuuden suunnittelun ja tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja, jotka tehostavat suunnittelua ja suunnitteluprosessia sekä vähentävät virheitä. Asiakkaita ovat metalliteollisuuden kone- ja laitevalmistajat, teollinen rakentaminen, kalusteiden valmistajat, laitostoimittajat, prosessiteollisuus sekä näitä palvelevat suunnittelutoimistot. Konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 12 miljoonaa US dollaria, josta ulkomaantoimintojen osuus oli 6 miljoonaa dollaria. Yrityksen henkilöstömäärä on yli 100.