09.05.2018 -

Lakko uhkaa – Sähköliiton toiminta horjuttaa koko toimialan uskottavuutta

, ,

– Olen erittäin pettynyt Sähköliiton johdon toimintaan. Työehtosopimusta ei synny sanomalla kaikkeen ei. Liitto, joka vain asettaa reunaehtoja ja vaatimuksia eikä kykene kompromisseihin, ei ole vakavasti otettava neuvottelukumppani. Työnantajapuoli on tehnyt kaikkensa hyvän kompromissiratkaisun aikaansaamiseksi. Perusteet lakkoilulle ovat todella huterat, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sanoo.

– Sähköliitto on valinnut toimintatavakseen konfliktit ja voimankäytön. Tämän vuoksi näyttää nyt todennäköiseltä, että Sähköliiton ilmoittama 17.5. alkava lakkoaalto toteutuu. Sen lisäksi, että neuvottelujen pitkittäminen ja lakkoilu aiheuttavat vahinkoa Sähköliiton omalle jäsenistölle, siitä kärsivät myös tavalliset kansalaiset, yritykset ja niiden asiakkaat, Sajavaara jatkaa.

Lakko pysäyttäisi sähköistys- ja sähköasennustyöt alan järjestäytyneissä yrityksissä. Lakon taloudelliset vaikutukset ovat mittavia, ja pahimmassa tapauksessa pienet yritykset voivat joutua lopettamaan toimintansa. Sähköasennusten tekemättä jättäminen viivästyttää rakennustöitä ja siitä joutuvat kärsimään myös muut rakennuksilla työskentelevät työntekijäryhmät. Kolmatta kuukautta jatkunut ylityökielto ja viikon mittainen lakko huhtikuussa ovat jo aiheuttaneet mittavaa vahinkoa rakennustyömailla ja työkohteissa ja siitä on aiheutunut selvää haittaa ja taloudellista vahinkoa alan yrityksille ja niiden asiakkaille.

– Olemme sitoutuneet palkankorotuksissa pitämään huolta sekä sähköistys- ja sähköasennusalan että koko Suomen kilpailukyvystä. Emme voi tehdä sellaista sopimusta, joka vaarantaa alan yritysten kilpailukyvyn ja hinnoittelee ne ulos markkinoilta. Liian kallis sopimusratkaisu olisi vahingollinen myös alan työntekijöiden kannalta, Sajavaara sanoo.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta ja Sähkötekniset työnantajat STTA sekä Sähköalojen ammattiliitto. Sopimuksen piirissä on noin 5 200 Paltan ja STTA:n jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.