05.02.2021 -

Palvelualojen työnantajat Palta kannattaa koronapassia Suomeen – passi valmisteltava yhteistyössä pandemiasta pahiten kärsineiden toimialojen kanssa

Yle uutisoi tänään, että myös Suomessa valmistellaan digitaalisen koronatodistuksen käyttöönottoa niille, jotka ovat saaneet koronarokotteen. Palvelualojen työnantajat Palta kannattaa koronapassin nopeaa käyttöönottoa, sillä se mahdollistaa yhteiskunnan turvallisen avaamisen asteittain etenkin epidemiasta pahasti kärsineissä matkailussa sekä yleisö-, kulttuuri- ja urheilutapahtumissa. Tavoitteena tulee olla, että passi on Suomessa käytössä viimeistään kesään mennessä.

Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto korostaa, että palvelutoimialat tulee ottaa mukaan koronapassin valmisteluun, sillä ne ovat kärsineet pandemiasta ankarimmin. Lisäksi alan yrityksillä on tärkeää osaamista käyttäjäystävällisten digitaalisten ratkaisujen toteuttamisessa.

– Jotta koronapassista saadaan sen kaikki hyöty irti, siitä on tehtävä helppokäyttöinen, kansainväliset standardit täyttävä ja mahdollisimman laajalle joukolle saatavilla oleva digitaalinen palvelu, Aarto sanoo.

– Palvelualoilla etenkin matkailupalvelut sekä kulttuuri- ja tapahtuma-ala ovat hätätilassa. Epävarma näkymä tulevaisuuteen sekä mahdollisesti tiukentuvat rajoitukset vaikeuttavat tilannetta entisestään. Koronapassin avulla voisimme avata turvallisesti yhteiskuntaa ja palauttaa luottamusta tulevaan, hän lisää.

Koronapassi mahdollistaisi yhteiskunnan turvallisen avaamisen asteittain etenkin epidemiasta pahasti kärsineillä toimialoilla.

Viime vuonna palvelualojen liikevaihto putosi keskimäärin 9 prosenttia. Kovinta lasku on liikenteen ja logistiikan sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla, joilla liikevaihto on yhä yli viidenneksen vuodentakaista matalammalla tasolla. Lentomatkustajien määrät ovat jopa 90 prosenttia pakkasella.

Muista Pohjoismaista Tanska ja Ruotsi ovat jo ilmoittaneet, että ne aikovat ottaa koronapassin käyttöön kesään mennessä. Myös Islannissa rokotustodistus on käytössä matkailun helpottamiseksi. Lisäksi EU-komissio suunnittelee jäsenmaiden kanssa EU:n laajuisen rokotustodistuksen käyttöönottoa.

– Suomi on pärjännyt monella mittarilla hyvin epidemian torjumisessa. Nyt on varmistettava, ettemme jää jatkossakaan jälkeen muista, kun maailma pääsee rokotusten myötä vähitellen avautumaan. Yksi keskeinen asia on, että työvoima pääsee taas liikkumaan normaalisti, oli kyse sitten erityisasiantuntijoiden tai suorittavan työn henkilöstöstä.

Palvelualat työllistävät tavallisesti paljon nuoria, joiden elämään koronakriisi on vaikuttanut voimakkaasti.  Työllisten määrä on vähentynyt kriisin aikana eniten 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä, ja vastavalmistuneille avoimia työpaikkoja sekä kesätöitä on ollut merkittävästi vähemmän tarjolla. Nuorista lähes puolet (46 %) työskentelee yksityisillä palvelutoimialoilla, kun koko väestöstä osuus on 35 prosenttia.

– Nuorten kiinnittyminen työelämään uhkaa heikentyä pysyvästi koronakriisin myötä. Kaikki mahdollinen on tehtävä, jotta saamme nuorten työttömyys- ja syrjäytymisriskiä lievennettyä. Koronapassi auttaa myös tässä, Aarto painottaa.

Toimitusjohtaja Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073
Palvelualojen työnantajat Palta ry