02.03.2023 -

RAU hylkäsi sovintoesityksistä toisen – junaliikenteen lakko siirtyy, mutta on toteutumassa osittain

, , , ,

Rautatiealan Unioni RAU ilmoitti tänään hylkäävänsä valtakunnansovittelijan aamulla antaman sovintoehdotuksen veturinkuljettajien työriidassa. Palvelualojen työnantajat Palta olisi ollut valmis hyväksymään sovintoehdotuksen.

Sekä Palta että RAU hyväksyivät rautatiealan asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskevan sovintoesityksen.

Palta on pettynyt RAU:n päätökseen hylätä veturinkuljettajien sovintoesitys.

– Sovintoesityksessä oli huomioitu tasapainoisesti sekä työnantaja- että työntekijäpuolen neuvottelutavoitteita, mutta RAU:lle esitys ei kelvannut. Veturimiehille esityksessä olisi sovittu mm. laajasta työhyvinvointihankkeesta, jolla tartuttaisiin RAU:n esiin tuomaan huoleen työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio toteaa.

RAU:n aiemmin ajanjaksolle 6.3.10.3.2023 ilmoitettu veturimiesten lakko uhkaa edelleen toteutua, mutta lakon uudeksi ajankohdaksi RAU ilmoittaa 20.3–31.3. Toteutuessaan lakko pysäyttäisi rautatieliikenteen. Rautatiealan asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskeva, ajalle 13.–17.3.2023 ilmoitettu lakko sen sijaan peruuntuu sovintoesityksen hyväksymisen myötä.

Osapuolet jatkavat veturinkuljettajien työriidan käsittelyä valtakunnansovittelijan johdolla.

– Edellytämme, että RAU:lta löytyy ratkaisuhalukkuutta ja kykyä sopia asioista. Me teemme kaikkemme, jotta ratkaisu löytyisi ja lakolta vältyttäisiin, Vuorio sanoo.

Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskeva työehtosopimus

• Sopimuskausi 2.3.2023–31.3.2025
  • Vuonna 2023 palkkoja korotetaan 3,0 suuruisella yleiskorotuksella 1.4.2023 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien.
  • Vuonna 2024 palkkoja korotetaan 3,0 suuruisella yleiskorotuksella 1.4.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta.

Pasi Vuorio

Neuvottelujohtaja, Työmarkkinat