16.03.2023 -

RAU hylkäsi veturinkuljettajien neuvottelutuloksen, junaliikenne pysähtymässä maanantaista alkaen

, , , ,

Rautatiealan Unioni RAUn hallinto on hylännyt 16.3.2023 Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa saavutetun neuvottelutuloksen veturinkuljettajien työehtosopimukseksi. Neuvottelutuloksen hylkäämisen myötä RAU on käynnistämässä lakon, joka pysäyttää junaliikenteen maanantaista 20.3.2023 alkaen toistaiseksi.

Työnantajapuolta edustava Palvelualojen työnantajat Palta pitää RAUn päätöstä käsittämättömänä. RAUn vastuuton toiminta aiheuttaa harmia tavallisille ihmisille vaikeuttaen heidän liikkumistaan ja arkeaan.

– RAU jatkaa häikäilemätöntä painostustaan, jonka ainoa tarkoitus on saada yhdelle henkilöstöryhmälle alan muita työntekijäryhmiä parempi työehtosopimus. On käsittämätöntä, että sen sijaan, että yritettäisiin yhdessä hakea tasapainoista ratkaisua, keinona käytetään lakoilla uhkailua ja luodaan epävarmuutta ihmisten matkasuunnitelmiin, Paltan neuvottelujohtaja Pasi Vuorio toteaa.

Työnantajapuoli on pyrkinyt hakemaan erilaisia vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseksi, mm. esittämällä laajaa työhyvinvointihanketta, jolla on pyritty vastaamaan RAUn vaatimukseen työssäjaksamisen edistämisestä. Lisäksi on haettu ratkaisua perhevapaisiin ottaen huomioon rautatiealan työntekijäryhmien tasapuolinen kohtelu. Muissa rautatiealan työehtosopimuksissa, kuten esimerkiksi RAUn toisessa rautatiealan työehtosopimuksessa, on kyetty asia ratkaisemaan.

Pasi Vuorio

Neuvottelujohtaja, Työmarkkinat