09.10.2018 -

Vartijoiden tes-vaatimukset ovat kohtuuttomia

, ,

Tänään PAM on antanut lakkovaroituksen vartiointialalle alkaen 24.10.2018 klo 00.00 ja päättyen perjantaina 26.10.2018 klo 24.00.

– Valittu ase, kolmen vuorokauden lakko, on todella järeä ja vastuuton, harmittelee Paltan työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen.

Palta pitää PAMin valitsemaa toimintamallia kohtuuttomana ja pahoittelee jo ennalta sen ulkopuolisille aiheuttamia haittoja. Lakolla pyritään härkäpäisesti ajamaan vaatimuksia, jotka eivät millään muotoa kunnioita vallitsevaa työmarkkinalinjaa.

Lakon avulla PAM vaatii vartijoille enimmillään noin kaksinkertaisia palkankorotuksia muihin palkansaajiin nähden. Palta on keväällä alkaneiden neuvottelujen alusta asti tarjonnut PAMin edustamille vartijoille samaa 3,2 %:n palkankorotustasoa kuin muillekin aloille. PAMin kaksinkertaisia palkankorotuksia vartiointialle on mahdotonta perustella.

– 2 miljoonalle muulle palkansaajalle yleisen linjan mukaiset korotukset kelpasivat, ihmettelee Nurminen. Ylisuurten korotusten lisäksi PAMin vaatimuslistalla on myös lukuisia vaikeita tekstikysymyksiä, mukaan lukien useita uusia palkallisia vapaapäiviä. On mahdotonta ymmärtää, mihin nämä vaatimukset perustuvat, Nurminen jatkaa.

PAMin lakkoilmoituksen myötä vartiointialan neuvottelut siirtyvät valtakunnansovittelijan prosessiin.

Lisätietoja:

Työmarkkinapäällikkö Olli Nurminen, Palta, p. 040 730 8599

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.