16.10.2025

LausuntoVaikutamme

Lausunto luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi verotarkastuksesta

Diaarinumero: VH/4494/00.01.00/2025

Palvelualojen työnantajat PALTA ry (jäljempänä ”Palta”) kiittää mahdollisuudesta lausua Verohallinnon luonnosta verotarkastusta koskevan syventävän ohjeen päivityksestä, ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Sivullisen tiedonantovelvollisuus ei ole rajaton

Verohallinnolla on laaja tiedonsaantioikeus verotarkastusta suoritettaessa, myös sivullisia koskien. Uuden ohjeen kappale 4 sisältää olennaisin osin tällä hetkellä voimassa olevan ohjeen kappaleen 3.2 sisällön. Kuitenkin nykyisen ohjeen lause ”Tiedusteltava asia yksilöidään niin, että tiedot voi antaa”, puuttuu uudesta ohjeluonnoksesta. Kuitenkin viitatussa lainkohdassa (verotusmenettelylaki, VML 19 §) lukee:

”Jokaisen on annettava Verohallinnon kehotuksesta nimen, pankkitilin numeron, tilitapahtuman tai muun vastaavan yksilöinnin perusteella tietoja, jotka saattavat olla tarpeen muun verovelvollisen verotusta tai muutoksenhakua koskevan asian käsittelyä varten ja jotka selviävät hänen hallussaan olevista asiakirjoista tai muutoin ovat hänen tiedossaan, jollei hänellä lain mukaan ole oikeutta kieltäytyä todistamasta asiasta. Verotukseen vaikuttavia, taloudellista asemaa koskevia tietoja ei kuitenkaan saa kieltäytyä antamasta.”

Siten sivullisen tiedonantovelvollisuus ei ole rajaton. Palta ry esittää, että myös päivitettyyn ohjeeseen sisällytetään maininta tietopyynnön yksilöinnistä ja siitä, että sivullinen voidaan velvoittaa antamaan vain sellaisia tietoja, jotka ovat jo hänen hallussaan tai tiedossaan.

Verohallinnon ohjetta ei tule viimeistellä ennen vertailutietotarkastuksia koskevan verotusmenettelylain eduskuntakäsittelyä

EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) ja kansallisen tietosuojalainsäädännön sääntely kansalaisen yksityiselämän suojasta koskevat myös Verohallintoa ja verotarkastuksia. Verohallinnon ohjetta on päivitetty huomioiden ”tietosuojasääntelyn vaikutukset verotarkastukseen”.

Korkein hallinto-oikeus ja tietosuojavaltuutettu ovat katsoneet, että Verohallinnon nykyinen toimintatapa vertailutietotarkastusten suhteen on ollut ongelmallinen: Verohallinnon tulisi varmistua, että tietojen kerääminen on tietosuoja-asetuksen mukaista sekä rajoittuu verotuksessa merkityksellisiin tietoihin. Mahdollisesti tähän liittyen nykyisen ohjeen kappaleessa 8 oleva kohta on poistettu uudesta ohjeluonnoksesta:

”Vertailutietotarkastuksia voidaan suorittaa kaikilla toimialoilla toimiviin yrityksiin ja yhteisöihin. Vuodesta 2011 alkaen vertailutietoja on voitu kerätä myös luotto- ja rahoitusalan yrityksistä ns. massatietoina verovelvollisia yksilöimättä. Hankittavat vertailutiedot voivat koskea yksilöityjen henkilöiden, yritysten ja yhteisöjen lisäksi usein myös tuntemattomia tahoja, eikä kerättävien tietojen laajuus ole aina ennakkoon tiedossa.”

Nyt kuitenkin vertailutietotarkastuksia määrittelevää VML 21 §:ää on ehdotettu laajennettavaksi huomattavasti mahdollistamaan laajan data-aineiston vaatimisen sivullisilta. Esitys on annettu eduskunnalle 9.10.2025 (HE 141/2025 vp). Tämä lakiluonnos on ongelmallinen tietosuoja-asetuksen ja perustuslain takaaman yksityisyyden suojan kannalta. Tietosuoja-asetuksen edellyttämä oikeasuhtaisuuden vaatimus edellyttää, että vertailutietotarkastusta varten kerättävät tiedot rajataan ja ne ovat verovalvonnassa tarpeellisia tietoja. Toteutuessaan lakipykälä mahdollistaisi Verohallinnolle oikeuden vaatia, vastaanottaa ja käsitellä sellaisia tietoja, jotka eivät ole sen lakisääteisten tehtävien toteuttamisen näkökulmasta välttämättömiä. Hallituksen esityksessä ei ole selkeää perustelua, miten laajan data-aineiston käsittely täyttäisi tarkkarajaisuuden, täsmällisyyden ja oikeasuhtaisuuden vaatimukset.

Vertailutietotarkastuksia koskeva lainsäädäntö ja Verohallinnon ohje tulee olla niin selkeä, että taho jolta vertailutietoja pyydetään voi olla varma Verohallinnon tietopyynnön asianmukaisuudesta. Lisäksi laajat tietopyynnöt aiheuttavat yrityksille suuria kustannuksia.

Palta ry ehdottaakin, että Verohallinnon ohjeluonnoksen päivittäminen jätetään odottamaan HE 141/2025 vp:n käsittelyä ja käytetään mahdollisesti uudella lausuntokierroksella, kun VML 21 §.n lopullinen muoto on selvillä. Mikäli lakiin kirjattaisiin hallituksen ehdotuksen mukainen pykäläteksti, tulee Verohallinnon ohjeen muotoilussa olla erityisen tarkka, jotta vältetään tilanne, jossa tietopyynnön kohteeksi joutuva yritys joutuu valitsemaan rikkooko verolainsäädäntöä vai perustuslain tasolla loukkaamattomaksi säädettyjen tietojen luovuttamiseen ja tietosuoja-asetuksen rikkomiseen.

Kunnioittavasti,  

Tatu Rauhamäki                                      Maria Volanen
Johtaja, elinkeinopolitiikka                   Johtava asiantuntija,
vero- ja kauppapolitiikka 

Lisätietoja

Tatu Rauhamäki

Johtaja

Elinkeinopolitiikka

Maria Volanen

Johtava asiantuntija, Kauppapolitiikka, Veropolitiikka

Elinkeinopolitiikka