9.10.2025Suhdannekatsaus 2/2025

Palvelujen suhdanteet 2/2025 : Odottavissa tunnelmissa

Paltan kuvituskuva

Kaksi kertaa vuodessa ilmestyvässä Palvelujen suhdanteet -katsauksessa tarkastellaan yksityisten palveluiden suhdannekehitystä ja tuotetaan ennusteet kuluvan ja seuraavan vuoden keskeisille talousluvuille palvelualoille.

Katsauksessa analysoidaan liikenteen ja logistiikan, informaatio- ja viestintäpalveluiden, yritys- ja asiantuntijapalveluiden, hallinto- ja tukipalveluiden sekä muiden palvelualojen kehitystä lukuun ottamatta kauppaa, majoitus-, ravitsemus-, koulutus, terveys- ja sosiaalipalveluja. Palveluiden vientiluvut kattavat katsauksessa talouden kaikkien toimialojen ulkomaankaupan palveluiden osalta.

Keskeiset havainnot palveluiden suhdanteista 2/2025

Palvelualoilla riittämätön kysyntä on noussut suurimmaksi kasvun esteeksi. Kuluttajien lisääntynyt säästäminen on leikannut kulutuksesta yli 9 miljardia euroa viimeisen kahden vuoden aikana. Viennin veto ei yksin riitä, sillä lähes 80 prosenttia Suomen työllisistä on riippuvaisia kotimaisesta kysynnästä. Yksityisen rahankäytön merkitys korostuu entisestään julkisen kulutuksen vähentyessä.

Viimeisen reilun vuoden aikana havaittu säästämisasteen nousu on kotimainen ilmiö. 2000-luvun keskimääräiseen säästämisasteeseen verrattuna suomalaisten kotitalouksien käyttäytyminen mukaili euroalueen kehitystä aina vuoteen 2024 saakka.

Paltan ennusteen mukaan suhdannekatsauksessa tarkasteltavien palvelualojen yhteenlaskettu tuotanto kasvaa tänä vuonna 1,8 prosenttia. Ensi vuonna kasvu laaja-alaistuu ja yltää yhteensä 3,2 prosenttiin. Tänä vuonna työllisyys ei enää heikkene ja ensi vuonna työvoiman kysyntä voimistuu jo reippaammin ja työllisten määrä kasvaa 2,2 prosentilla, mikä vastaa noin 17 tuhatta työllistä.

Teknologian hyödyntämisellä vaikutuksia työvoiman kysyntään

Palvelualan yritykset, joiden liiketoimintaa määrittää digitalisaation ja uuden teknologian (ml. tekoäly) hyödyntäminen, ennakoivat työntekijätason henkilöstötarpeensa
muita yrityksiä vähäisimmiksi.

Vielä vuonna 2022 ja 2019 liiketoimintaansa digitalisoivissa ja tekoälyratkaisuja hyödyntävissä palvelualojen yrityksissä henkilöstöodotukset olivat muita yrityksiä positiivisempia sekä työntekijä- että toimihenkilötasolla. Nyt teknologian hyödyntämisen odotetaan lisäävän toimihenkilötasoisen työvoiman kysyntää, mutta vähentävän työntekijätasoisia tehtäviä.

– Teknologian hyödyntäminen kasvattaa tuottavuutta ja mahdollistaa palveluiden kehittämisen, mutta kokonaisuutena manuaalinen työ ei ole katoamassa. Kehityksen voi nähdä ensimmäisenä konkreettisena signaalina siitä, että esimerkiksi tekoälyratkaisuiden odotetaan vaikuttavan palvelualojen tuottavuuteen positiivisesti, kommentoi pääekonomisti Martti Pykäri tiedotteessamme.

Teknologian hyödyntämisen vaikutuksia palvelualojen lähitulevaisuuden työllisyysodotuksiin käsitellään tarkemmin tämän katsauksen yhteydessä julkaistavassa
liitteessä.

Palvelujen suhdanteet -katsauksen keskeiset havainnot lukuina

Kysy asiantuntijaltamme Palvelujen suhdanteet -katsauksesta

Martti Pykäri

Johtaja, Pääekonomisti

Tietopalvelut