1.11.2024Kehittämistoiminta palveluyrityksissä

Selvitys: Palveluyritykset kehittävät aktiivisesti toimintaansa toimialasta riippumatta

Kuvituskuva

Palta selvitti syksyllä 2024 jäsenkyselyllä, mitä palveluyritykset tavoittelevat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnallaan, mitä haasteita siihen liittyy sekä miten julkiset tuki-instrumentit soveltuvat palveluyrityksille.

Kehittämistoiminta palveluyrityksissä- selvitys osoittaa, että palveluyritykset kehittävät ja tehostavat toimintaansa ja investoivat aineettomaan pääomaan toimialasta riippumatta. Kehityksen kohteena ovat niin uudet palvelutuotteet, parannetut prosessit, liiketoimintamallit kuin verkostomaisen liiketoiminnan ratkaisut. Ainoastaan 16 prosenttia tutkimukseen vastanneista yrityksistä ei pyri uuden kehittämiseen tai toiminnan tehostamiseen.

Selvityksen perusteella palveluyritykset keskittyvät erityisesti asiakaskokemuksen parantamiseen ja digitalisaation hyödyntämiseen. Teknologian avulla palveluyritykset voivat muun muassa:

  • Automatisoida toimintojaan
  • Lisätä kustannustehokkuutta
  • Parantaa asiakaspalvelun laatua.

Myös generatiiviset tekoälyratkaisut tukevat digitaalista palvelukehitystä ja liiketoimintaprosessien tehostamista. Aiemman selvityksemme mukaan palveluyritykset ovat ottaneet tekoälyratkaisuja innokkaasti käyttöön.

Johtava asiantuntija Jari Konttinen taustoittaa palveluyritysten kehittämistoimintaa blogissaan Miten palveluyritykset kehittävät liiketoimintaansa?

Keskeiset havainnot lukuina

Selvityksen keskeisiä havaintoja

  • Palveluyritykset kehittävät ja tehostavat toimintaansa ja investoivat aineettomaan pääomaan. Palveluyritysten kehitystoiminta ei kuitenkaan aina täytä Tilastokeskuksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan määritelmää, mikä vaikeuttaa palveluyritysten mahdollisuuksia hakea rahoitusta kehittämishankkeilleen.
  • Asiakaspalvelun ja -kokemuksen kehittäminen digitalisaatioratkaisuilla on palveluliiketoiminnan kehittämisen ytimessä, ja siihen tulisi suunnata resursseja nykyistä huomattavasti enemmän.
  • Uutta liiketoimintaa tai kasvua haetaan yhtälailla uusien verkostojen ja kumppanuuksien kautta kuin omien tuotteiden ja palveluiden kehityksestä.
  • Nykyiset tuki-instrumentit eivät aina osu palveluyritysten tarpeisiin. Yritykset toivovat selkeämpää ja joustavampaa rahoitusprosessia, joka olisi paremmin sovitettavissa erityisesti aineettomiin investointeihin, kuten ohjelmistojen hankintaan ja asiantuntijapalveluihin. Myös Business Finlandin tukiin liittyvä vientikriteeri vaikeuttaa rahoituksen hakemista palveluyrityksissä.

    Viennin lisäämisen tähtäävät toimenpiteet ovat tärkeitä, mutta samalla kotimarkkinoillakin toimivien yritysten kasvua, kilpailukykyä ja tuottavuutta tulee edistää. Kotimarkkinoilla menestyvä yritys hakee todennäköisemmin kasvua myös ulkomailta. Lue ratkaisumme palveluyritysten kehittämistoiminnan tukemiseksi.

Kysy asiantuntijaltamme lisää palvelualojen tuottavuudesta

Jari Konttinen

Johtava asiantuntija, Digitalisaatio ja innovaatiot

Elinkeinopolitiikka