01.08.2020 -

Avoin ja tavoittava ajantasainen tiedonkulku on keskeinen edellytys tilanteen hallinnassa – case Alko

, ,

Alko on yksi niistä työpaikoista, joka koko koronaepidemian aikana on jatkanut toimintaansa lähes normaalisti. Tämän on mahdollistanut huolellinen suunnittelu ja tilanteiden ennakointi, joilla on pystytty varmistamaan turvalliset käytännöt sekä henkilöstön työskentelyyn että asiakkaiden asiointiin myymälöissä.

– Avoin ja tavoittava ajantasainen tiedonkulku on keskeinen edellytys tilanteen hallinnassa. Meillä on päivittäin kokoontuva koronaryhmä, jolle on määritelty selkeä työnjako, ja jonka toiminnasta pidetään lokia. Liiketoimintamme pitää oman tilannepalaverin kaksi kertaa päivässä ja lisäksi työsuojelun kanssa pidetään päivittäinen statuspalaveri. Henkilöstölle olemme koonneet kattavat koronaohjeet varautumisesta ja ohjeistuksista, ja jatkuvasti päivitettävästä ohjeistuksesta viestitään henkilöstölle aktiivisesti, turvallisuuspäällikkö Janne Ahtoniemi Alkosta kertoo.

Pandemiatilanteessa on ollut tärkeää tehdä päätöksiä kulloisenkin tilanteen tiedon pohjalta. Kun tieto lisääntyy, tehtyjä päätöksiä tulee arvioida ja tarvittaessa muuttaa

– Pandemiatilanteessa on ollut tärkeää tehdä päätöksiä kulloisenkin tilanteen tiedon pohjalta. Kun tieto lisääntyy, tehtyjä päätöksiä tulee arvioida ja tarvittaessa muuttaa.

Henkilöstön lisäksi Alkossa panostetaan asiakkaille suunnattuun ohjeistukseen ja viestintään.

– Olemme viestineet asiakkaille myymälässä sekä somessa ja netissä mm. turvaväleistä, korttimaksamisen suosimisesta, hygieniasta, oikeasta yskimistavasta, terveenä asioimisesta, yksin asioimisesta sekä siitä, milloin kannattaa asioida, eli mitkä päivät ja tunnit ovat hiljaisimpia asioinnin kannalta, Ahtoniemi sanoo.

Myymälöissä työskentelevälle henkilöstölle on laadittu ohjeet turvallisiin asiakaskontakteihin. Turvallisuutta on lisätty mm. asentamalla kassoille suojapleksit ja tarjoamalla henkilöstön käyttöön työkäsineitä, suojavisiireitä ja kangasmaskeja. Lisäksi myymälöille on määritelty myymäläkohtaiset maksimiasiakasmäärät, joilla on pyritty ehkäisemään myymälän ruuhkautumista erityisesti sesongeissa.

Myös tilojen huolellisella ja säännöllisellä siivouksella ehkäistään taudin leviämistä.

– Kiinnitämme todella paljon huomiota siivoukseen. Puhtaana on pidettävä kassahihnat, näppäimistöt, ovenkahvat, puhelimet, tabletit sekä ylipäätään kaikki pinnat ja laitteet, joita henkilökunta ja asiakkaat koskevat, Alkon Ahtoniemi kuvailee.

Myös taukotilojen siisteys pitää muistaa, on kyse sitten saniteettitiloista tai ruokatauon astioiden tiskaamisesta.

Erityisen tärkeää on laatia henkilöstölle selkeät toimintaohjeet myös tilanteisiin, joissa koronavirusinfektiota epäillään. Ehdoton sääntö on, että sairaana ei olla töissä.

– Olemme muuttaneet sairauspoissaolokäytäntöämme joustavammaksi ja tehneet henkilöstölle ohjeet hoitoon hakeutumiseen ja yhteydenottoon työterveyteen. Riskiryhmille on myös tehty oma ohjeistus, ja työterveyshuoltoomme voi olla yhteydessä ympäri vuorokauden, jos koronavirukseen liittyviä kysymyksiä tai huolia tulee, Janne Ahtoniemi sanoo.