24.10.2019 -

IAU ilmoitti tukilakosta lentopostiin – Palta toivoo tilanteeseen malttia ja osapuolille neuvottelurauhaa

, , ,

Ilmailualan Unioni IAU on jättänyt tänään ilmoituksen tukilakosta Postin työehtoja koskevassa työkiistassa. IAU:n työtaistelun on ilmoitettu alkavan 11.11.2019 kello 6:00 ja päättyvän 24.11.2019 kello 24:00, mikäli Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU ry:n aiemmin ilmoittama työnseisaus toteutuu ja Posti Oy käyttää työnseisauksen aikana ulkopuolista työvoimaa työnseisauksen piiriin kuuluvissa työtehtävissä. Toteutuessaan IAU:n ilmoittamat tukitoimet kohdistuisivat postin käsittelyyn lentoasemilla.

Palta pitää tukilakkouhkaa valitettavana. Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto painottaa, että sovinto Postin työehtoja koskevassa kiistassa pitää löytää neuvotellen, ei painostamalla.

– Neuvottelut Paltan ja PAU:n välillä ovat käynnissä ja prosessi valtakunnansovittelijan kanssa on vasta alussa. Tilanteeseen ei tarvita uusia hämmentäjiä. Nyt olisi aika keskittyä etsimään tosissaan yhteistä ratkaisua turhien painostustoimien sijaan, Aarto toteaa.

– Toivon kaikilta osapuolilta malttia ja vastuullisuutta. Lakkoilu ei edistä vaikean tilanteen ratkeamista.

Paltan ja PAU:n neuvottelut Postin työehtosopimuksesta jatkuvat maanantaina valtakunnansovittelijan toimistolla. Voimassa oleva työehtosopimus päättyy lokakuun lopussa.

Tuomas Aarto, puh. 040 152 0073
Toimitusjohtaja, Palvelualojen työnantajat Palta ry