07.02.2022 -

AKT:lta Finnairin matkustamohenkilökuntaa koskeva lakkovaroitus – Palta huolissaan hiihtolomista

, , ,

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT antoi 7.2.2022 Finnairin matkustamohenkilöstöä koskevan lakkovaroituksen. Työnseisauksen on ilmoitettu alkavan 22.2.2022 klo 05:00 ja päättyvän 8.3.2022 klo 05:00.

Palvelualojen työnantajat Palta ja AKT ovat joulukuusta lähtien tuloksetta neuvotelleet Finnarin matkustamohenkilöstöä koskevan työehtosopimuksen uusimisesta. Työehtosopimuksen edellinen sopimuskausi päättyi 31.1.2022.

Juuri hiihtolomien ajankohtaan ajoitettu lakko osoittaa Paltan mukaan ikävää laskelmointia, josta lomalle matkustaville aiheutuu turhaa haittaa ja epävarmuutta.

– AKT:n työtaistelu heijastaa täydellistä piittaamattomuutta alan selviytymiskamppailusta ja yhtiön vaikeasta tilanteesta koronan keskellä. Lentoliikenne on eniten koronasta kärsineiden alojen joukossa ja selvää on, että poikkeuksellisesta ajasta toipuminen kestää vielä pitkään. Työtaistelutoimenpiteiden sijaan kysymykset tulisi ratkaista neuvottelupöydässä, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio Paltasta sanoo.

Lakkovaroituksen vuoksi alan neuvotteluita jatketaan nyt valtakunnansovittelijan johdolla.

Neuvottelujohtaja Pasi Vuorio, 0400 949 082, pasi.vuorio@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry