14.02.2019 -

Lennonjohtajat hylkäsivät jo toisen sovintoesityksen

,

– Lennonjohtajien päätös hylätä jälleen ehdotettu sopu osoittaa, etteivät he tosissaan edes tavoittele ratkaisua. Olemme tilanteesta harmissamme. Olisi suonut, että uusi työehtosopimus olisi jo vihdoinkin saatu aikaiseksi, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

Lennonjohtajien hylkäämä sovintoehdotus rakentui käytännössä puhtaalle raharatkaisulle ja se olisi varmasti taannut lennonjohtajille ns. yleisen linjan mukaiset palkankorotukset. Kaikki sisällöltään tai kustannusvaikutukseltaan riitaiset tekstit oli siivottu esityksestä pois.

– Sovittelijan ehdottama ratkaisu olisi ollut tyydyttävä kompromissi pitkään jatkuneeseen kiistaan. Pidän todella erikoisena, että yksi ala Suomessa katsoo edelleen olevansa oikeutettu suurempiin korotuksiin kuin muut. Eroa yleisen linjan ja lennonjohtajien vaatimusten välillä on edelleen yhdestä kahteen prosenttia. Lennonjohtajat ovat näkemyksineen aivan eri planeetalla kuin muut sopimuksia neuvottelevat järjestöt, Tuomas Aarto jatkaa.

Työehtosopimuksen piirissä olevien lennonjohtajien keskimääräinen vuosiansio oli 102 305 euroa ajanjaksolla 1.12.2017-30.11.2018. Lennonjohtajan keskimääräinen taulukkopalkka oli samalla ajanjaksolla 6 003 euroa, minkä päälle lennonjohtajille maksetaan säännöllisesti noin 35 % erilaisia haitta- ym. korvauksia. Lennonjohtajien työehtosopimuksen mukainen säännöllinen työaika on 33-36 tuntia viikossa, josta ajasta työskennellään noin 70 %. Lennonjohtajan koulutus kestää kaksi vuotta ja se on lennonjohtajille ilmainen.

Työehtosopimuksen piirissä olevia lennonjohtajia on noin 210.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Tuomas Aarto, 040 152 0073