09.02.2019 -

Lennonjohtoon uusi työsulku

, ,

Lennonjohtotyötä koskevan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 30.11.2017 ja neuvottelut uudesta sopimuksesta alkoivat jo syksyllä 2017. Ratkaisua on yritetty löytää valtakunnansovittelijan avustuksella joulukuun 2018 lopusta lukien, mutta osapuolten viimeisimmässä tapaamisessa torstaina 7.2.2019 SLJY:n vaatimukset olivat edelleen useita prosentteja yli yleisen linjan.

– SLJY on julkisuudessa väittänyt, että sille riittäisi nk. yleisen linjan mukaiset korotukset. Se kuitenkin unohtaa kertoa, että varsinaisten palkankorotusten lisäksi lennonjohtajien yhdistys vaatii lukuisia muita lisäkustannuksia aiheuttavia muutoksia työehtosopimukseen. Kokonaisuutena SLJY:n vaatimukset ylittävät edelleen reilusti yleisen tason, Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto toteaa.

SLJY:n julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto on ollut voimassa helmikuusta 2018 alkaen ja lennonjohtajat ovat järjestäneet lakkoja 4.1.2019 lähtien. Tällä hetkellä lennonjohtajat ovat lakossa maanlaajuisesti kuutena päivänä viikossa ja lakot on ilmoitettu toistaiseksi voimassa olevina. Paltan  18.1.2019 ilmoittama määräaikainen työsulku päättyy 15.2.2019.

– Olemme pettyneitä siihen, että lennonjohtajat haluavat edelleen muita aloja suuremmat korotukset. Tähän mennessä he ovat hylänneet jo useita yleisen linjan mukaisia esityksiä ja lisäksi yhden valtakunnansovittelijan tekemän sovintoehdotuksen. Lähes puolentoista vuoden neuvottelujen jälkeen olisimme toivoneet, että ratkaisu olisi jo löytynyt, Aarto jatkaa.

Paltan tänään ilmoittama työsulku toteutetaan Suomen kahdeksalla suurimmalla lentoasemalla noin puolentoista vuorokauden mittaisena. Työsulun aikana lennonvarmistuspalvelut on tarkoitus hoitaa esimiesvoimin, eikä työsulusta aiheudu lentoliikenteelle haitallisia vaikutuksia.

Lisätietoja:

Neuvottelutilanteesta

Johtava asiantuntija Hanne Salonen, Palta, puh. 040 520 4877

Työsulun vaikutuksista

Ans Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus, puh. 040 766 0042