Neuvottelutulos veturinkuljettajille

Palvelualojen työnantajat Palta ja Veturimiesten liitto ovat päässeet neuvottelutulokseen veturinkuljettajien työehdoista.

Uusi sopimus on kolmivuotinen, jonka viimeinen vuosi on niin sanottu optiovuosi. Kustannustasoltaan ja palkankorotuksiltaan sopimus on yleisen linjan mukainen.

Sopimus sisältää myös tekstimuutoksia, jotka liittyvät erityisesti työaikoihin, yleisiin työaikalain muutoksiin ja työntekijöiden aseman parantamiseen.

– Olen tyytyväinen neuvottelutulokseen sekä siihen, että ratkaisu syntyi määräaikaan mennessä. Ratkaisu tukee veturinkuljettajien työssäjaksamista ja antaa myös työnantajalle joustoa työaikojen sijoittelussa, Paltan johtava asiantuntija Janne Laitinen sanoo.

johtava asiantuntija, Janne Laitinen, Palta, p. 040 779 8924

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Rahoitusalan viikonlopputyö: Asiakaspalvelun toimittava kaikissa olosuhteissa

Rahoitusalan tes-neuvotteluja on käyty jo neljä kuukautta, jona aikana palkansaajapuoli on järjestänyt kaksi kahden päivän lakkoa. Myös ylityökielto on ollut voimassa pitkään. Valtakunnansovittelija esitti 31.1.2018 kiistaan molempien osapuolten vaatimuksia huomioivan sovintoesityksen, jonka Ammattiliitto Pro ja Ammattiliitto Nousu hylkäsivät viime perjantaina. Finanssiala ry (FA), Palvelualojen työnantajat Palta ry sekä ylempiä toimihenkilöitä edustava YTN olisivat sovintoesityksen hyväksyneet. Kiistaa on käyty erityisesti viikonlopputyön järjestämisestä.