Neuvottelutulos veturinkuljettajille

Palvelualojen työnantajat Palta ja Veturimiesten liitto ovat päässeet neuvottelutulokseen veturinkuljettajien työehdoista.

Uusi sopimus on kolmivuotinen, jonka viimeinen vuosi on niin sanottu optiovuosi. Kustannustasoltaan ja palkankorotuksiltaan sopimus on yleisen linjan mukainen.

Sopimus sisältää myös tekstimuutoksia, jotka liittyvät erityisesti työaikoihin, yleisiin työaikalain muutoksiin ja työntekijöiden aseman parantamiseen.

– Olen tyytyväinen neuvottelutulokseen sekä siihen, että ratkaisu syntyi määräaikaan mennessä. Ratkaisu tukee veturinkuljettajien työssäjaksamista ja antaa myös työnantajalle joustoa työaikojen sijoittelussa, Paltan johtava asiantuntija Janne Laitinen sanoo.

johtava asiantuntija, Janne Laitinen, Palta, p. 040 779 8924

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.

Vartijoille ei riitä sama kun muille

Vartiointialan työehtosopimusneuvottelut polkevat edelleen paikallaan, koska vartijoille ei riitä sama palkankorotustaso kuin lähes 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. Työnantaja on keväällä 2018 alkaneiden neuvottelujen alusta lähtien ollut valmis korottamaan myös vartijoiden palkkoja yleisen linjan mukaisilla korotuksilla. Palta pitää neuvottelutilannetta haasteellisena.

Poliittiset työtaistelut kohtuuttomia

Palvelualojen työnantajat Palta vastaanotti tänään työtaisteluilmoitukset Palvelualojen ammattiliitto PAM:lta, Teollisuusliitolta ja Sähköliitolta. Ilmoitukset koskevat alasta riippuen joko työnseisausta tai ylityökieltoa. Jo aiemmin eräät muut ammattiliitot ovat ilmoittaneet poliittisista työrauhahäiriöistä Paltan sopimusaloilla. Palta pitää tilannetta valitettavana ja kohtuuttomana.