16.06.2023 -

Paltan ensikommentit hallitusohjelmasta: Työelämän kehittämisessä paljon positiivista, mutta työvoimapulan ratkaisut jäivät puolitiehen

Petteri Orpon johdolla käytyjen hallitusneuvottelujen kunnianhimoinen tavoite oli kuuden miljardin euron sopeutus julkiseen talouteen ja velkaantumiskehityksen taittaminen. Tavoitteen onnistuminen vaatii alkaneella vaalikaudella toimia myös työrauhan ylläpitämiseksi ja työvoimapulan helpottamiseksi, mutta jälkimmäisessä ratkaisut jäivät puolitiehen.

– On hyvä, että hallitus lähtee rohkeasti uudistamaan suomalaisia työmarkkinoita ja työelämää sekä purkamaan kannustinloukkuja. Erityisesti työrauhajärjestelmän uudistaminen on tervetullut asia työmarkkinoiden toimivuuden kannalta ja se on ollut myös Paltan pitkäaikainen tavoite, kiittelee Palvelualojen työnantajat Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Työvoimapulan ratkaisut sen sijaan jäivät puolitiehen. Palvelualat ovat erityisen työvoimalähtöinen toimiala ja osaajapula on jo pitkään ollut aloilla suurin kasvun este. Hallitusohjelman kiristykset kolmansista maista tulevien työntekijöiden tulorajoihin ja saman aikaisesti saatavuusharkinnan säilyttäminen monimutkaistavat yritysten kansainvälisiä rekrytointeja ja pahimmillaan voivat joillakin aloilla pahentaa työvoimapulaa.

– Hyvä, että hallitus on tunnistanut osaaja- ja työvoimapulan, mutta toimet ovat riittämättömiä ongelman ratkaisemiseksi. Pelkkä kotimaisen työllisyysasteen nostaminen ei valitettavasti riitä kattamaan työmarkkinoiden vajetta. Työntekijän oleskeluluvan tulorajan nosto on erityisesti palvelualoille todella ongelmallinen. Tulorajaan ei tule ainakaan tehdä lisäkorotuksia hallituskauden aikana, toteaa Aarto.

Koulutuksen säästyminen suurilta leikkauksilta oli positiivinen uutinen myös palvelualoille, joilla osaava työvoima on kasvun edellytys. Hallitusohjelmassa on sitouduttu T&K-panostuksiin sekä kansallisen koulutustason nostoon. Myös korkeakoulutuksen aloituspaikkojen lisäykset tukevat osaavan työvoiman saatavuutta myös tulevaisuudessa.

Osaajia olisi kuitenkin saatava myös ulkomailta, ja hallitusohjelmassa esitetyt maahanmuuton kiristämisen toimet heikentävät jo muutoinkin takamatkalta lähtevän Suomen vetovoimaa osaajien maahanmuuton kohdemaana.