19.01.2024 -

Palta tuomitsee vastuuttoman lakkorallin – mm. liikenteeseen ja logistiikkaan laajoja ongelmia helmikuun alussa

Tänään SAK:laiset Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT sekä Suomen liikennelentäjät SLL ilmoittivat laajoista mm. liikenteeseen, logistiikkaan, huolintaan ja matkatoimistoalaan kohdistuvista poliittisista työtaisteluista helmikuun alussa. Kaksi vuorokautta kestävät lakot seisauttavat käytännössä lentoliikenteen Suomessa täysin. Lisäksi ne vaikuttavat mittavasti myös mm. muuhun liikenteeseen maalla ja merellä.

Sähköliitto ilmoitti tänään myös laajoista poliittisista työnseisauksista useilla teollisuuden työpaikoilla ja pääkaupunkiseudulla helmikuun alkuun.

Samalle ajankohdalle on jo aiemmin ilmoitettu järeistä lakkotoimista teollisuuteen, ja tällä viikolla PAM ilmoitti myös massiivisista, mm. vartiointialaa koskevista poliittisista työtaisteluista.

Palvelualojen työnantajat Palta pitää jyrkentyviä työtaisteluita vastuuttomina. Työtaistelut häiritsevät laajasti yhteiskunnan eri toimintoja ja useita toimialoja, jolloin lakoista aiheutuvat kerrannaisvaikutukset saattavat johtaa useita päiviä kestäviin ongelmiin mm. liikenteessä, eri palveluissa ja ihmisten arjessa – pahimmillaan vaikutukset voivat ulottua myös huoltovarmuuteen.

– Ammattiliittojen maan hallituksen painostamiseen tarkoittamat toimet ovat mittakaavassaan täysin suhteettomia. Vaikutukset kohdistuvat hallitsemattomasti yrityksiin, tavallisiin kansalaisiin ja myös Suomessa tai Suomen kautta matkaileviin henkilöihin. Lakkojen toimeenpanijat eivät kanna vastuuta aiheuttamastaan kokonaishaitasta, vaan seuraukset jäävät muiden korjattaviksi, työmarkkinajohtaja Minna Ääri Palvelualojen työnantajat Paltasta sanoo.

Äärin mukaan yhä laajeneva lakkoilu synkistää taloudellista tilannetta Suomessa entisestään.

– Meillä on viime keväänä vaaleilla valittu eduskunta ja siitä muodostettu hallitus, joka haastavassa taloudellisessa tilanteessa pyrkii tervehdyttämään Suomen taloutta ja kilpailukykyä. Se vaatii lainsäädännön uudistamista ja myös vaikeita päätöksiä. Rakentava tapa olisi osallistua haasteiden ratkaisemiseen esimerkiksi esittämällä palkansaajaliittojen yhteinen ratkaisuvaihtoehto työryhmissä, Ääri jatkaa.

Työmarkkinajohtaja Minna Ääri, 040 559 0833, minna.aari@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta ry