Sähköistys- ja sähköasennusalan lakko todennäköinen

Sähköliitto on tänään hylännyt sovittelijan antaman sovintoehdotuksen sähköistys- ja sähköasennusalan työriidassa. Työnantajajärjestöille Paltalle ja STTA:lle sovintoesitys olisi kelvannut. Viikon kestävä lakko Paltan jäsenyrityksissä uhkaa 9. huhtikuuta. Lisäksi Sähköliitto ilmoitti tänään useista uusista lakoista.

– Olemme erittäin pettyneitä siihen, että Sähköliitto hylkäsi sovintoehdotuksen. Ehdotukseen ei sisältynyt muutoksia, joita voitaisiin pitää työntekijäpuolen näkökulmasta työehtojen heikennyksinä. Palkkaratkaisu oli yleisen linjan mukainen ja Sähköliiton keskeisimpiin vaatimuksiin oli vastattu. Emme voi muuta kuin ihmetellä Sähköliiton toimintaa, Paltan työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara sanoo.

Palta kummastelee Sähköliiton poukkoilevaa neuvottelutoimintaa. Vasta viime viikolla energia-, ICT- ja verkostoalan lakko vältettiin Sähköliiton hyväksyttyä samankaltaisen sovintoehdotuksen. Nyt Sähköliitto haluaa lakkoja, vaikka kyse on samoista asioista.

– Sähköliitto näyttää ajavan kaikki sopimusalansa konfliktiin, jonka tarkoitus on periaatteellisista syistä aiheuttaa työnantajille mahdollisimman suurta vahinkoa. Täysin syyttömät tahot joutuvat kärsimään Sähköliiton pörhistelyn takia, Sajavaara harmittelee.

Mahdollinen lakko olisi vaikutuksiltaan merkittävä

Lakko pysäyttää sähköistys- ja sähköasennustyöt noin puolessa alan järjestäytyneistä yrityksistä. Lakosta aiheutuu merkittäviä taloudellisia menetyksiä lakon kohteena olevissa yrityksissä. Siitä koituu kohtuutonta haittaa myös näiden yritysten asiakkaille ja muille alan toimijoille rakentamisessa ja teollisuudessa. Lakko aiheuttaa myös merkittäviä menetyksiä yritysten henkilöstölle.

– Meidän pitäisi keskustella koko sopimusalan tulevaisuuden kannalta olennaisista asioista, mutta Sähköliitto komentaa joukkonsa lakkoon vain vastustaakseen yleisen linjan mukaista palkkaratkaisua ja kilpailukykysopimuksen mukaista työajan pidennystä. Jo yli miljoona palkansaajaa on yleisen linjan mukaisten sopimusratkaisujen piirissä, eikä yhdelläkään alalla ole luovuttu kilpailukykysopimuksessa sovitusta työajan pidennyksestä, Sajavaara muistuttaa.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen osapuolina ovat Palvelualojen työnantajat Palta ja Sähkötekniset työnantajat STTA sekä Sähköalojen ammattiliitto. Sopimuksen piirissä on noin 5 200 Paltan ja STTA:n jäsenyritysten työntekijää.

Lisätietoja:
työmarkkinapäällikkö Anu Sajavaara, Palta, p. 040 705 0939

Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö ja EK:n toiseksi suurin jäsenliitto. Paltalla on 1 900 jäsentä, jotka toimivat logistiikan, informaation ja viestinnän, huollon ja kunnossapidon, yritys- ja asiantuntijapalvelujen, hallinnon ja tukipalvelujen sekä viihteen ja virkistyksen toimialoilla. Palta vastaa myös finanssialan työmarkkinatoiminnasta.

Lennonjohtoon työsulku

Palvelualojen työnantajat Palta ry on tänään jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta. Nyt ilmoitettujen työsulkutoimenpiteiden on tarkoitus alkaa 2.2.2019 ja päättyä 15.2.2019. Niiden avulla puolustaudutaan Suomen Lennonjohtajien Yhdistys SLJY:n ilmoittamien lakkojen haitallisia vaikutuksia vastaan sekä pyritään vauhdittamaan jo yli vuoden kestäneitä työehtosopimusneuvotteluja.

Vartijoiden lakko alkaa – Yritykset pyrkivät turvaamaan keskeiset toiminnot l...

Palvelualojen ammattiliitto PAM aloittaa keskiviikkona 24.10.2018 koko vartiointialaa koskevan, kolmen vuorokauden mittaisen lakon. Ratkaisua ei löytynyt, koska PAMille eivät riittäneet samantasoiset palkankorotukset kuin 2 miljoonalle muulle palkansaajalle. PAMin vaatimuslistalla oli lisäksi lukuisia muitakin asioita, kuten muun muassa ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä.